2010. augusztus 28.

Mi a legfontosabb?

Az elmúlt napokban több levelet is kaptam és többen hívtak telefonon a foglalkozásokkal kapcsolatban.
Felmerült pár olyan kérdés a beszélgetések során, amit ezen a módon is szeretnék megválaszolni, mert szerintem lényegi dolgokról szólnak.

 
Mennyi időt vesz igénybe egy-egy tárgy elkészítése a foglalkozásokon?
Tapasztalatom szerint, ez egy összetettebb kérdés, mert bár függ az alkalmazott technikától, a résztvevő tapasztalatától, van még egy fontos szempont: senkinek nem lenne jó, ha gyorsabb tempót "diktálnék", mert a foglalkozás nem csak a tárgy elkészítéséről szól, hanem arról is, hogy tapasztalatokat cseréljünk, beszélgessünk és ténylegesen jól érezzük magunkat.

 Ebből az aspektusból már nehezebb válaszolni a kérdésre, de ha szigorúan csak a tárgyra koncentrálok, akkor azt mondhatom, hogy minimum 3 óra kell a legegyszerűbb darab elkészítéséhez.


Lehet-e más mintát választani, mint ami a mintadarabon szerepel?
Ez a LEGFONTOSABB kérdés és a dekupázs lényegéről szól (az én értelmezésemben) - ezért egy picit hosszabban fejteném ki.
Meggyőződésem szerint, a dekupázsban a mintaválasztás a legnehezebb és ehhez képest az összes technikai megoldás, alapanyagok ismerete, vagyis minden más, eltörpül. A technikákat el lehet sajátítani, az alapanyagok és eszközök használatát meg lehet tanulni - ezek a dolgok, mondhatni, technikai jellegűek. A minta kiválasztása viszont - egyik oldalról - látásmód és elvek kérdése (mert szerencsére, nem mindannyian ugyanazt tartjuk szépnek és jónak), másik oldalról pedig, egy "gyakorlási folyamat" kérdése, mert az először különálló, díszítendő tárgyat, a mintát/mintákat és a lehetséges alapanyagokat fejben össze kell rakni, el kell tudni képzelni, hogy fog majd kinézni.
... és el is érkeztünk a dolgok velejéig...


Eleinte olyan foglalkozásokat tartottam, ahol a meghirdetett tárgyat készítettük el és esetleg a rózsamintát tulipánosra lehetett cserélni - de, rájöttem és megértettem, hogy ez nem elég, mert a legfontosabb eldöntendő kérdésben semmi segítséget nem adtam.
Ennek kapcsán találtam ki a Nyitott Műhely-foglalkozást, ami arról szól, hogy mindenki azt csinál, amit akar, olyan tárgyat díszít és azzal, amivel szeretné (van persze egy javasolt témája is a foglalkozásnak, de ehhez egyáltalán nem kell ragaszkodni - sőt!). Vagyis, nem ugorjuk át ezt a nagyon fontos témát, hanem mindenkinek "küzdenie" kell egy kicsit és ténylegesen nulláról indulunk. Az én szerepem arra korlátozódik, hogy támpontokat adjak a választáskor és választáshoz. Például: ha valaki azzal érkezik, hogy van egy szép üvege, amit díszítene, meg szoktam mutatni a nagy, piros dobozokat, amelyekben a szalvéták vannak (akik már voltak, tudják, hogy ez nem kevés), vagy a rendelkezésre álló dekupázspapírokat és arra kérem, hogy válasszon: gyűjtse ki azokat, amelyek tetszenek és megbeszéljük a szempontokat.


Viccesen szoktam ilyenkor mondani, hogy "most hagylak egy kicsit kínlódni" - de, az a helyzet, hogy én ezt komolyan gondolom. (Bocsi! :-)) Mert tudom, hogy abból, ahogy külön, majd együtt elkezdünk gondolkodni, lehet a legtöbbet tanulni. Az erre fordított idő egyáltalán nem hiábavaló!
Igazából nincs jó, vagy rossz választás - a megfelelő mintát, majd az alkalmazott technikát kell megtalálni, azt, ami a készítőnek tetszik.


Többször fölteszem magamnak azt a kérdést, hogy aki eljön egy foglalkozásra, tanul valami újat, fogja-e tudni alkalmazni otthon, egy másik tárgyon, más kombinációban, stb. Azt gondolom, hogy nekem nem csak az a dolgom, hogy egy foglalkozás végére elkészítsünk egy szép tárgyat együtt, hanem elsősorban az, hogy használható információkat próbáljak meg átadni. Remélem, hogy többször sikerül, mint nem - mindenesetre, törekszem erre és ezt soha nem tévesztem szem elől.


A minta kiválasztásán túl, természetesen, a további lépéseknél is segítek, hogy milyen lehetséges technikákkal díszítsük a tárgyat, ha nincs konkrét elképzelés.

Nos, hát ennyi volt gyorsan ezekről a kérdésekről.
Ha van véleményed, vagy bármi gondolatod ezekkel kapcsolatban, örülnék, ha megosztanád - ezért is írtam erről a blogba és nem a honlapra, hogy akár anonym módon is megtehesd.

Photobucket

1 megjegyzés:

Tea Jukić írta...

I didn't understand a word :)))))) but i just love the pictures though! Gaby, please install the translation gadget! Please, please, please! Hugs from Croatia.

Recommended Post Slide Out For Blogger