2010. január 28.

Antik hatású tál - repesztéses technikával


Többekkel beszélgetve, sokszor hangzik el, hogy félve kezdenek hozzá a repesztéshez, mert általában nem sikerül úgy, ahogy szeretnék.

Mielőtt hozzáfognánk a tál elkészítéséhez, szeretném kihangsúlyozni, hogy az alábbiakban bemutatott módszer a leírásban felsorolt alapanyagokkal kipróbáltan működik, de bármelyik lakk kiváltása egy másikkal, nem biztos, hogy a kívánt hatást eredményezi!

A cikkben többféle (ismertebb, vagy kevésbé ismert) alapanyag szerepel, amelyek használatáról bővebben is olvashatsz a csatolt linkekre kattintva.

FONTOS!
Csak akkor kezdj hozzá az elkészítéshez, ha a megfelelő alapanyagok a rendelkezésedre állnak, mert a repesztőlakkot ebben az esetben időre kell felkenni, vagyis, nem biztos, hogy van időd leugrani a boltba venni egyet!

(Bár az alábbi leírás hosszú és részletes, a repesztőlakk használata összességében nagyon egyszerű, semmilyen technikás felkenés nem szükséges, csupán egy órát kell a munkaasztalra készítenünk, hogy a kívánt hatásnak megfelelő időben kenhessük föl!)

A tál elkészítése haladóknak javasolt!


RÉSZLETES LEÍRÁS

HOZZÁVALÓK:

- préselt, pozdorja tál (Rayher Kreatív Centrum),
- dekupázspapír,
- kis kézimunkaolló, a minta precíz kivágásához,
- bézs akrilfesték (DecoArt Acrylic festékcsalád, 508 Beige - Rayher Kreatív Centrum),
- dekupázsragasztó (Decoupagemedium – Vernis Pour Decoupage, matt, efco márkájú - Hobbyművész),
- umbra színű olajfesték (Pannoncolor),
- magasfényű lakk borostyán árnyalatban, Vernice lucida ambrata per découpage (Esprimo márkájú - Hobbyművész)
- repesztőlakk, Vernice screpolante all’acqua per découpage (Esprimo márkájú - Hobbyművész)
- bitumen, vagy bitumen wax (Hobbyművész),
- puha, lapos szőrecset,
- antik arany és fekete akrilfesték,
- arany üvegkontúr,
- vizes bázisú befejező lakk



ELKÉSZÍTÉS:

Ha szükséges, csiszoljuk meg a tál éleit finom dörzspapírral.

Alapozzuk le a tálat két, egymásra merőlegesen kent rétegben a bézs akrilfestékkel.

Vágjuk ki a mintát/mintákat.

Amikor megszáradt az alapozáshoz használt festék, ragasszuk fel a mintát.

Kenjük le egyenletesen a tál felületét a magasfényű lakkal, a puha, lapos szőrecsetet használva. Figyeljünk arra, hogy soha ne legyen kevés lakk az ecseten, mert visszaszedjük, amit már egyszer felkentünk! A lakk teljes száradási ideje 12-18 óra (ez függ a hőmérséklettől és a páratartalomtól is), DE erre a felületre fogjuk felkenni a repesztőlakkot, amit a magasfényű lakk felkenésétől számított 8. órában már megtehetünk.

Ennél a repesztőlakknál a repedések méretét úgy tudjuk befolyásolni, hogy minél tovább hagyjuk száradni az alapként felvitt magasfényű lakkot, annál kisebbek lesznek a repedések. Tehát, ha a repesztőlakkot a magasfényű lakk felkenésétől számítva a 8. órában visszük fel, nagyobb területű repedéseket kapunk és ehhez képest minél tovább várunk, annál kisebb repedések keletkeznek.

Jelen esetben, a minta jellegét is figyelembe véve, apró repedésekre törekedtem, hogy az olajfestményekre jellemző töredezettséget kapjam, így a repesztőlakkot csak a magasfényű lakk teljes száradása után vittem fel (kb. 20 órát vártam, de 24-nél többet nem szabad, mert akkor már nem biztos, hogy egyáltalán bereped!).

(Egy próbalapon, a repesztőlakkot a 8. órában vittem fel. Ekkor közepes és nagyméretű repedések keletkeztek, ami attól függött – véleményem szerint -, hogy milyen ütemben száradt a felület és természetesen, ez nem teljesen egyenletesen történt. Egy másik próbalapon a repesztőlakk felvitelével 48 órát vártam. Nekem ekkor is berepedt, igaz, nagyon pici repedések keletkeztek, de a használati utasítás maximum 24 órát jelöl meg, ameddig a repedés garantált.)

Az itt használt magasfényű lakk egyben egy antik, borostyánszínt is ad. Ehhez a technikához használhatjuk még az Esprimo teljesen áttetsző fényes lakkját is (Vernice Lucida all’aqua per découpage), de más alapanyaggal a kívánt hatás nem garantált.

A repesztőlakkot kb. 12 órát hagytam száradni.

A repesztőlakk hatására a magasfényű lakk elvesztette a csillogását, de ezt majd egy újabb réteg felvitelével vissza tudjuk hozni, amennyiben ennyire fényes felületet szeretnénk

A repedésekbe folyékony bitument dörzsöltem egy puha rongy segítségével. A felesleget szépen vissza lehet törölni. (A bitumen oldószere a terpentin.)

Vegyünk fel egy nagyon kevés természetes umbra színű olajfestéket egy puha rongyra és finoman kenjük be a tál éleit és tegyünk pár foltot magára a tálra is. Ha még nem dolgoztál olajfestékkel, egy kis fa lapon próbáld ki, mert nagyon erős színe van, viszont nagyon szépen lehet vele antikolni! Az olajfestéknek 24-48 órát kell száradnia! Amíg szárad, ne nyúlj a tálhoz, mert leszedheted az olajfestéket!

Végezetül, a tál hátlapját fessük le arany és fekete festék keverékével (így sötétebb arany árnyalatot kapunk), majd lakkozzuk le a munkánkat, vagy a hagyományos vizes bázisú akrillakkal, vagy az előzőekben is használt magasfényűvel. Utoljára még tehetünk pár arany pöttyöt a tál szélére a kontúrozóval.

Photobucket

0 megjegyzés:

Recommended Post Slide Out For Blogger